Menu
Reklama

Kartki flash na imieniny
Poezja
Cytaty
Ślub i wesele
Powiedzenia
Prezenty
Bahaizm
Hinduizm
katila gry
Jak zrobić własną grę
O co w tym chodzi?
W dzisiejszych czasach rynek gier jest bardzo dużym rynkiem, a wynika to z faktu, że coraz więcej osób spędza wiele godzin przy tego typu rozrywkach.

Wraz z popularyzacją samych gier, coraz większa popularność zdobywały również programy i języki, służące do robienia gier.

Istnieje kilka sposobów na stworzenie własnej gry. Najtrudniejszym jest nauczenie się jednego z języków programowania, np.: c++, pascal, basic, itp. Wykorzystujące te języki, możemy stworzyć niemalże każdego rodzaju grę, w którą może grać na komputerze.
Drugą możliwością, jest skorzystanie z programów, które ułatwiają tworzenie gier do tego stopnia, że może zająć się tym niemal każdy. Jednym z nich jest The Games Factory, o którym będzie mowa w dalszej części. Drugim tego typu programem, jest Game Maker.

Ostatnią gałęzią gier, są gry, w które gramy za pośrednictwem przeglądarki internetowej. Są to gry zrobione w programie Macromedia Flash, Java lub też gry w stylu Ogame, do zrobienia których wykorzystuje się np. język Php.
Gry w programie Macromedia Flash:
Program ten można ściągnąć w wersji testowej ze strony producenta - http://www.adobe.com.
Program ten umożliwia tworzenie prostych gier, np. strzelanek, przy stosunkowo niewielkiej wiedzy na temat programowania. Ale możliwe jest też robienie znacznie bardziej rozbudowanych gier, których wykonanie nie jest już takie proste, i potrzebna do tego jest dobra znajomość technik programowania w języku Action Script.

W internecie można znaleźć wiele informacji na temat samego Flash oraz robienia gier, za jego pomocą.

The Games Factory:
Za pomocą tego programu można robić ciekawe gry, przy możliwie niewielu umiejętnościach programistycznych.
Poniżej prezentujemy kurs, który przygotował ljungberg

Czym jest the games factory ?
The Games Factory to program, dzięki któremu możemy zrobić swoje własne gry, bez znajomości języków programowania.

Możesz ściągnąć go z tej strony http://www.clickteam.com/eng/tgf2.php.
Został on wyprodukowany przez firmę Clickteam w 1996 roku.

Tworzenie własnej gry:
Dzięki temu poradnikowi zrobicie własną grę arkanoid. Gra polega na tym, aby zniszczyć cały murek piłeczką.

Po włączeniu programu przechodzimy do edytora poziomów, gdzie zajmiemy się projektowaniem grafiki. Na początku wybierzemy tło. Musi być ono dobrze dobrane do reszty obiektów, ponieważ nie powinno się z nimi zlewać.

Z paska obiektów (umieszczonego na górze, po prawej stronie ikony "zapisz") wybieramy te rzeczy, które będą nam potrzebne do zrobienia gry. Będą to: piłeczka, pałeczka i cegiełki.

Z cegiełek na górze pola robimy mur, a pałeczkę ustawiamy na dole, nad którą będzie znajdować się piłeczka. Klikamy prawym przyciskiem na piłeczkę i pojawia się nam zakładka, skąd wybieramy ruch, a następnie określ ruch, gdzie wybieramy odbijająca się piłka.

W ustawieniach zmieniamy maszyna losująca na 0, bezpieczeństwo na 100, a kierunkiem początkowym będzie tylko dół (kwadrat nad 24). Na pałeczkę ustawiamy ruch osiem kierunków, a w ustawieniach dajemy przyspieszenie na 100, hamowanie na 100, kierunki tylko lewo i prawo, a w kierunku początkowym nic.

Wszystko to powinno wyglądać tak:


Po skończonej grafice pora na ożywienie gry, czyli przechodzimy do edytora zdarzeń.

Aby piłeczka odbijała się od ścian bocznych klikamy na polecenie nowy warunek, stamtąd prawym przyciskiem myszy klikamy na piłeczkę, wybierając pozycja a z niej testuj pozycję obiektu x (x to nazwa naszej piłeczki). Teraz pokazuje nam się okienko, gdzie wybieramy strzałki odchodzące od środka w prawo, lewo i do góry. Teraz klikamy prawym przyciskiem na kratkę, gdzie krzyżuje się nasze pierwsze zdarzenie z ikonką piłeczki na górze. Pojawia nam się menu, gdzie wybieramy ruch, a następnie polecenie odbij.

Aby gra kończyła się wraz z upadkiem piłeczki na dół ustawiamy wszystko tak samo, aż do testowania pozycji obiektu, gdzie wybieramy strzałkę odchodzącą od środka na dół. W kratkę krzyżowania się drugiego warunku i kontroli scenariusza (ikonka taśmy filmowej) wstawiamy polecenie zakończ grę.

Aby nasza pałeczka nie wychodziła z ekranu robimy dokładnie tak samo jak w pierwszym zdarzeniu, tylko ustawiamy strzałki na lewo i prawo odchodzące od środka.

Piłeczka musi odbijać się od pałeczki, więc tworzymy nowy warunek i klikając prawym przyciskiem na piłeczkę wybieramy kolizję, następnie inny obiekt, którym jest pałeczka. W miejsce krzyżowania się tego zdarzenia z piłeczką robimy odbicie, tak jak w poprzednich warunkach.

Kolizja musi zachodzić jeszcze pomiędzy piłeczką, a cegiełkami, dlatego ustawiamy wszystko tak samo jak w poprzednim warunku, tylko zmieniamy inny obiekt na cegiełkę. Również w miejscu krzyżowania się tego zdarzenia z piłeczką ustawiamy odbicie, a w miejsce krzyżowania się z murkiem klikamy prawym przyciskiem, a następnie zniszcz.

Jeżeli zniszczymy wszystkie murki, gra będzie się zakańczać, więc tworzymy nowy warunek, w którym klikamy na piłeczkę prawym przyciskiem. Z rozwiniętego menu wybieramy wybierz lub przelicz a z tej opcji czy wszystkie obiekty x (x to nazwa murka) zostały zniszczone. Tam gdzie krzyżuje się ten warunek z kontrolą scenariusza wstawiamy polecenie zakończ grę.

Tak powinny wyglądać zdarzenia z edytora zdarzeń (kolejność zdarzeń nie ma tu znaczenia):


Podsumowanie:
Wykonana przez nas gra jest jedną z najprostszych. Aby ją urozmaicić można dodać menu główne, licznik punktów, tabele rekordów, bonusy, nowe poziomy, czy muzykę. Dobrze by było, aby grafika była robiona przez nas, a nie standardowa. Na koniec dodam, że tylko osoby posiadające program The Games Factory, lub odpowiednie pliki dll mogą zagrać w zrobione przez nas gry, lub gdy nasza gra jest umieszczona w przeglądarce internetowej, potrzebny jest plugin vitalize.
Gadżety na komórkę - SonyEricsson
Reklama


Copyrights & Design KATILA